Vad betyder ”Ok Boomer”?

Frasen ”Ok Boomer” har blivit en symbol för generationssplittring under millennials-eran. Så som ordet oftast används syftar det på en äldre person, vanligtvis en man, som har konservativa värderingar och som kanske inte vill inse att världen står inför en klimatkris. Frasens genomslag var så stort och omedelbart att svenska Språkrådet utnämnde det till ett av 2019 års nyord.

Om du driver egen firma spelar det ingen roll om du är en boomer eller ”millennial”, du inser förstås värdet av att ha tillgång till schyssta finanstjänster som vid olika tillfällen kan fungera som en slags buffert. Det är där Capcito kommer in i bilden. De erbjuder ett flertal finanstjänster anpassade för små och medelstora företag, däribland factoring, företagslån och fakturaköp. Besök Capcito för att se hur de kan hjälpa din verksamhet.

Uttryckets rötter

Uttrycket började spridas i eftermälet av en debatt i Nya Zeelands parlament. En ung ledamot häcklades under debatten av ett gäng äldre parlamentsledamöter. När måttet var rågat gick hon upp i talarstolen och fällde de dräpande orden ”Ok boomer”.

Så vad syftar frasen på mer specifikt? En boomer är en person som föddes i den babyboom som uppträdde efter andra världskriget. Till boomer-generationen hör således personer födda någonstans mellan 40-talets slut och 60-talets början. Det vill säga den generation som just nu är mest resursstark och innehar många av samhällets mäktigaste positioner. I och med det är de också den generation som i hög utsträckning har makt över hur världen hanterar klimathotet och andra angelägna frågor. Många i yngre generationer tycker att de gör på tok för lite, att de låter saker och ting få fortsätta precis som de alltid gjort.

Boomer-generationen slår tillbaka?

Att uttrycket fått stort genomslag råder det ingen tvekan om. Det visas inte minst av att det amerikanska TV- och filmbolaget Fox ansökt om att varumärkesskydda uttrycket. Syftet är att producera en TV-serie runt det, antagligen en sitcom. Det kan inte annat än att ge yngre generationer än mer vatten på deras kvarn att de äldre cheferna på Fox är beredda att öppna plånboken för att köpa ett uttryck som är emot dem.

Det är dock inte som att de äldre generationerna är de enda som försöker tjäna pengar på trenden. Yngre influencers och entreprenörer har gjort allt från att spela in låtar runt temat till att trycka upp t-shirts med frasen. Om det är ett tecken på att vi alla är likadana oavsett vilken generation vi tillhör låter jag vara osagt. Vad som står klart är att det inte bara är de över 35 som sjunger konsumtionens lov, och ska vi tro på forskningen kommer vi alla att behöva göra uppoffringar för att undvika de värsta hoten från klimatet.

 

Comments are closed.